12 czerwca 2008

Jak AJAX to JavaScript - znaczące możliwości wizualizacji



Zgodnie z nurtem, który spostrzegamy od lat kilku na stronach www będących pochodną nurtu Web 2.0 jako brak przeładowania strony, niemalże natychmiastowe wyniki po kliknięciu na link lub tzw. AJAX wspaniale ewolouuje w zbiór dość efektywnych rozszerzeń dla języka JavaScript :)

Jest coś, co muszę Wam podrzucić do rozważenia. Jest to zbiór bibliotek zwany Mootools, który służy szeroką gamą gotowych rozwiązań problemów prezentacyjnych.

Używam i cieszy mnie fakt, że JavaScript znajduje w końcu coraz więcej praktycznych zastosowań na fronend. Najbardziej mnie cieszy, że silniki interpretujące/wykonujące dynamicznie JavaScript stają się coraz szybsze i mniej pamięciożzerne. A jeszcze większą pociechą dla nas wszystkich jest fakt, że niebawem zapomnimy o IE6, bo ludziska z firmy M$ znają konsekwencje rynkowe, jakie niesie niespełniająca standardów sieciowych przeglądarka.

7 czerwca 2008

Zenity - banalne skryptowanie z GUI i bez GUI

Potrzeba zrobienia czegośtam co nazywa się prostym skryptem i wykonuje kilka podstawowych funkcjonalności to właśnie podstawa radzenia sobie w otwartych systemach operacyjnych t.j. FreeBSD, Linux, etc :-) Zwłaszcza, że możliwości rozwiązań jest sporo i można dostosować takie, które nam pasuje do danego zagadnienia. Oczywiście nie wiąże się to od razu z odpalaniem środowiska developerskiego, którego użycia musimy się uczyć kilka tygodni. Nadal - na szczęście - zupełnie sprawny okazuje się dowolny notatnik (vi, vim, joe, mcedit, gedit, kate, kwrite, tomboy, etc ...). Sposób działania niezbytskomplikowany pomysł przelewamy do notatnika w kodzie BASH, po czym używając tytułowego zenity w tempie natychmiastowym dodajemy wstawki graficzne tj.:
menu wyboru, paski postępu, okna modalne, okna wyboru, okna notatek, okna wyboru aopcji. A to wszystko w dość banalny sposób.

Kilka linków na temat:

http://www.howtoforge.com/useful_linux_commands - Useful Commands For The Linux Command Line

Create GUI dialogs for GNOME and KDE

Make Your Scripts User Friendly with Zenity

Create GUI dialogs

a-complete-zenity-dialog-examples-1

a-complete-zenity-dialog-examples-2

about-zenity-linux-command

przechowywanie-zdjec-optymalizacja

2 czerwca 2008

Blender - pierwsze kroki w modelowaniu 3D


Od dawna chciałem sobie stworzyć własną wirtualną krainę 3D. Dziś zrealizowałem bazowy problem z tym marzeniem - poznałem podstawy modelowania grafiki komputerowej 3D. Oczywiście wybór padł na aplikację do modelowania, renderingu oraz kreowania animacji Blender. Jest to program wieloplatformowy, darmowy, interesujący oraz w założeniach niebanalny ;-)



Zapoznałem się z podstawowymi lekcjami blendera
i jestem już w stanie robić niebanalne modele i przerysowywać do świata 3D różne podstawowe kształty. Zabawa na początek z animacją przysporzyła mi kilka splotów synaps w głowie, bo jest to zupełnie niecodzienna porcja wiedzy o funkcjonowaniu aplikacji o otwartym kodzie.



Skoro już jesteśmy przy tematyce otwartego kodu i programowania, to szacunek oczywiście dla społeczności, która tworzy ten projekt i dokumentuje, gdyż jest on stworzony w całości ponoć w językach programowania C++ i Python :-) Co ciekawe, Ponadto wbudowano
Edytor tekstowy do pisania informacji o scenie oraz skryptów Pythona. Przyznam, że dość dojrzałe są efekty działania programu i aplikacja zachowuje się pod Linux Ubuntu dość stabilnie w wersji 2.44.

Zachęcam do zabawy w tym programie, bo o ile mamy pomysły i nie potrafimy ich niekiedy przelać na papier w postaci szkiców 3D, to Blender jest w stanie nas w tym wspomóc. Dodatkowym atutem, który warto poruszyć to wbudowany silnik do tworzenia gier i prezentacji, który co prawda nie jest z kategorii HAVOK, ale ma bardzo ważną zaletę - nie musisz być programistą, aby napisać nieszablonową prezentację lub grę :-)