19 października 2017

Nadchodzi nowe wsparcie w IoT: NarrowBand dla internetu rzeczy - Nb-IoT + T-Mobile w hub::raum/Kraków

Wiele startupów tworzy IoT i niewiele wie o możliwościach jakie niesie przyszłość w temacie komunikacji urządzeń internetu rzeczy. Tzn. używają WiFi + Bluetooth, bo RaspberryPi i inne tanie płytki mające wsparcie społeczności ułatwiają dostęp do wiedzi i darmowego softu. To jest super z punktu widzenia przygotowania prototypu i uruchomienia PoC. Jednak takie rozwiązania nie spełniają często standardów automatyki: bezawaryjna praca ciągła, gwarancja działania do 5 lat, modułowa modernizacja/upgrade software/hardware, brak zakłóceń sfery dookólnej i niewielkie zużycie mocy.
Po prostu patrząc na IoT robione "na kolanie" widzę dużo ludzi, którzy po obejrzeniu YT tworzą swoje środowiska, natomiast robią to bez szerszej wiedzy z dziedziny elektroniki/sieci/informatyki. Takie prototypy najczęściej idą do szuflady i docelowy system wbudowany jest zamawiany w firmie znającej się na rzeczy a czasami też startupowcy uczą się elektroniki od podstaw i budują wiele prototypów dochodząc do wyznaczonego celu. Ale mimo wszystko sobie jakoś radzą na rynku systemów wbudowanych, bo jest to dość bogaty w "prawie gotowe" rozwiązania rynek.

Jeśli chodzi o startupy IoT oraz wsparcie urządzeń internetu rzeczy jest dla nich radosna nowina.
Otóż jak firma T-Mobile na swojej stronie IoT zadeklarowała, już niedługo obok internetu i transmisji danych 2G/3G/4G ujrzymy w ofercie nowa generację połączeń 5G o nazwie NarrowBand. Energooszczędne i dedykowane pasma dla transmisji danych z urządzeń M2M.

Prezentacja pochodzi ze stron T-Mobile - link do prezentacji na temat Internet rzeczy + Nb-IoT


Tak się składa, że lubię meetupy i trafił mi się jeden w tym temacie w Krakowie - na temat tej nieznanej wcześniej technologii NarrowBand (Bazyli, dzięki za zaproszenie). Jak to zwykle bywa spakowałem plecak, kupiłem bilety, aby spędzić 98% czasu w podróży i 4h na inspirującym spotkaniu z inżynierami skupionymi wokół hardware i transmisji danych. Jak się zorientowałem miejsce nazwane hub::raum to work place w Krakowie, gdzie swoje projekty rywalizują startupy zaproszone przez firmę T-MOBILE do pierwszej fazy testów wdrożeniowych dla technologii NarrowBand. Bardzo przyjazne miejsce i z unoszącymi się w powietrzu startupowymi tematami :)


Kiedy przybyłem na spotkanie zaskoczyła mnie spora ilość rożnych płytek prototypowych wspierających NarrowBand ( NB-IoT ). Zawierające różne marki modemów oraz podstawek dev. kits zwróciły moją uwagę - oto jak wyglądały:























Okazało się, że powyższe developerskie kity to nasze przedmioty ćwiczeń. Wow, od razu radość na inżynierskiej duszy, że praktyka a nie tylko teoria rządzi na tym spotkaniu.

Z rzeczy ważnych dowiedziałem się, że w Krakowie w okolicy warsztatów jest działająca aktywna stacja GSM/UMTS dla testów NarrowBand. Wdrożenia dla powszechnego użycia we własnych produktach jakie się zapowiadają na 2018 rok dotyczą wstępnie Krakowa i Warszawy.
Coś co Was ucieszy to fakt, że NarrowBand jest przeznaczony i zaprojektowany od początku dla IoT, zakłada małe pakiety danych nie więcej niż kilka mega bajtów na miesiąc. Jego szacowana cena rocznego abonamentu to ok. 20 USD :) i tutaj fąfary ; )
Nie ma na tą chwilę modemów wspierających protokół TCP natomiast są modemy wspierające UDP. Istotny fakt to niemożliwość podłączenia się z zewnątrz do urządzenia. Tzn. możemy tylko traktować modem jako klienta sieci i jeśli postawimy na nim aplikację to z założenia powinien to być klient do usługi a nie aktywny serwer.

Techniczna wartość jaka płynie z takiego rozwiązania to również oszczędność energii tzn. nasz produkt IoT może wysyłać rzadziej dane i przez to działać na akumulatorze dłużej. Producenci modemów NarrowBand wprowadzili specjalne tryby oszczędzania energii oraz wybudzania, aby nasze urządzenia działały dłużej.

A teraz nieco fotek i komentarzy do nich. Oto początek prezentacji ze spotkania.



Oto typowy deweloper kit jakiego używałem na warsztatach i zestaw komend AT stosowanych do niego.









Zasadniczo to działa po podłączeniu do USB. Pojawia się w systemie wirtualny port ttyUSBx (ew. kolejny COMx) i wystarczy otworzyć port i zrobić restart modemu. Przedstawia nam się od razu i możemy działać z ustawieniem trybu i zasad działania.

Oto zrzut ekranu z praktycznego terminala cutecom na Ubuntu i wspierającego wydawanie komend AT.







Wśród uczestników spotkałem fascynatow nowych technologii i hardware. Nie jest to spore grono fanatyków, ale dość konkretne jak to w inżynierskiem środowisku bywa. Jako gift otrzymałem od jednego gościa PCB zrobione w Chinach na którym można osadzić modem i kartę SIM w postaci układu scalonego. Dowiedziałem się, że w naszym kraju można kupić takie SIMy w T-Mobile, które wlutowuje się w PCB i przez to wielkość urządzenia znacząco maleje.
Oto jak prezentuje się taka płytka z dwóch stron. Może ktoś skorzysta i pobawić się tematem jak ja.




Moje zabawki, z którymi będę niebawem się bawił w podłączenie modemu GSM do sieci wyglądają tak:





Zamierzam kupić kilka kart rożnych operatorów i pobawić się w transmisję danych a jeśli będę miał NarrowBand w zasięgu to również wchodzi w grę :) ale szukam sponsora/dostawcy na modem SARA N21  na ten moment najwięcej urządzeń NB-IoT widziałem w u-Blox, ale z czasem się to napewno zmieni.


Gdybyście chcieli obejrzeć co n.t. NarrowBand planuje T-Mobile Polska - polecam ten cenny materiał o NarroBand IoT w odniesieniu do Polski:






Napiszcie o Waszych przygodach z IoT, GSM, modemami i ew. NarrowBand w komentarzach.



Linki


Narrowband-IoT: wsparcie Internetu rzeczy

6 komentarzy:

Marcin Bielak | bieli - architekt oprogramowania i programista pisze...

Okazuje się, że na Kickstarter.com już są ciekawe tematy t.j. ten "the first nb iot-shield for Arduino" i urządzenia te wyglądają tak (wykorzystują oczywiście oficjalny modem: u-blox SARA-N200)

Marcin Bielak | bieli - architekt oprogramowania i programista pisze...

niestety ok. 100 USD / szt. ... może jakaś zrzuta :-) ?!

Unknown pisze...

Technologie są kluczowe dla rozwoju i rozrostu firmy w dzisiejszych czasach. A obecny rynek oferuje przeogromny wybór rozwiązań, które pomogą np. z automatyzacja procesów w magazynie wysokiego składowania albo rozładunku ciężarówek przez roboty. Takich technologi jest całe mnóstwo trzeba tylko znaleźć najkorzystniejsze rozwiązanie dla naszej firmy

Radosław Barucki pisze...

Nie wiem na ile to się sprawdziło to wsparcie, ale ja nigdy o nim nie słyszałem. Zresztą ja od całkiem niedawna zajmuje się elektroniką i na ten moment płytka pcb jest programem mojej nauki. Staram się wykonywać je samemu, ale jednak zdecydowanie bardziej wolę korzystać już z tych gotowych na zamówienie.

Wojciech Roszkowski pisze...

Jak dla mnie niestety takie kwestie są dość mocno niezrozumiałe. Ja najbardziej skupiam się na tym, aby obniżyć swoje rachunki za prąd. Dlatego bez wahania zdecydowałem się skorzystać z oferty https://poprostuenergia.pl/ i zacząć płacić mniej. Tym bardziej, że w domu mam sporo odbiorników prądu.

https://mateuszlomber.pl/ pisze...

Ciekawy wpis! Jednak cena takiego przedsięwzięcia zwala z nóg