2 czerwca 2008

Blender - pierwsze kroki w modelowaniu 3D


Od dawna chciałem sobie stworzyć własną wirtualną krainę 3D. Dziś zrealizowałem bazowy problem z tym marzeniem - poznałem podstawy modelowania grafiki komputerowej 3D. Oczywiście wybór padł na aplikację do modelowania, renderingu oraz kreowania animacji Blender. Jest to program wieloplatformowy, darmowy, interesujący oraz w założeniach niebanalny ;-)



Zapoznałem się z podstawowymi lekcjami blendera
i jestem już w stanie robić niebanalne modele i przerysowywać do świata 3D różne podstawowe kształty. Zabawa na początek z animacją przysporzyła mi kilka splotów synaps w głowie, bo jest to zupełnie niecodzienna porcja wiedzy o funkcjonowaniu aplikacji o otwartym kodzie.



Skoro już jesteśmy przy tematyce otwartego kodu i programowania, to szacunek oczywiście dla społeczności, która tworzy ten projekt i dokumentuje, gdyż jest on stworzony w całości ponoć w językach programowania C++ i Python :-) Co ciekawe, Ponadto wbudowano
Edytor tekstowy do pisania informacji o scenie oraz skryptów Pythona. Przyznam, że dość dojrzałe są efekty działania programu i aplikacja zachowuje się pod Linux Ubuntu dość stabilnie w wersji 2.44.

Zachęcam do zabawy w tym programie, bo o ile mamy pomysły i nie potrafimy ich niekiedy przelać na papier w postaci szkiców 3D, to Blender jest w stanie nas w tym wspomóc. Dodatkowym atutem, który warto poruszyć to wbudowany silnik do tworzenia gier i prezentacji, który co prawda nie jest z kategorii HAVOK, ale ma bardzo ważną zaletę - nie musisz być programistą, aby napisać nieszablonową prezentację lub grę :-)

Brak komentarzy: